-

تاریخچه ی سی پی یو (CPU) ۱۳۹۱/۱۰/۲۱

ارسال به :
 
تاریخچه ی سی پی یو(CPU)
نويسنده:علی فضلی

 
به احتمال فراوان همه ی شما که الان در حال خواندن این مطلب هستید ،با سی پی یو یا پردازنده آشنایی مختصری دارید.پردازنده ها نه فقط در کامپیتور،بلکه در تلفن همراه،تلویزیون ها،دوربین ها ی دیجیتال و در بسیاری از دیوایس های دیگر وجود دارند.امروز در نت ویزارد تصمیم گرفتیم کمی بیشتر شما را با پروسسور یا همان پردازنده و چگونگی پیدایش آن آشنا کنیم.




سی‌پی‌یو:
: Central Processing Unit یاCPU)‏ یا پردازنده (: Processor)‏، یکی از اجزاء رایانه می‌باشد که فرامین و اطلاعات را مورد پردازش قرار می‌دهد. واحدهای پردازش مرکزی ویژگی پایه‌ای قابل برنامه‌ریزی‌شدن را در رایانه‌های رقمی فراهم می‌کنند، و یکی از مهم‌ترین اجزاء رایانه‌ها هستند. یک پردازندهٔ مرکزی، مداری یکپارچه می‌باشد که معمولاً به عنوان ریزپردازنده شناخته می‌شود. امروزه عبارتCPU معمولاً برای ریزپردازنده‌ها به کار می‌رود.
عبارت«Central Processor Unit»)واحد پردازندهٔ مرکزی) یک ردهٔ خاص از ماشین را معرفی می‌کند که می‌تواند برنامه‌های رایانه را اجرا کند. این عبارت گسترده را می‌توان به راحتی به بسیاری از رایانه‌هایی که بسیار قبل‌تر از عبارت“CPU” بوجود آمده بودند نیز تعمیم داد. به هر حال این عبارت و شروع استفاده از آن در صنعت رایانه، از اوایل سال ۱۹۶۰ رایج شد. شکل، طراحی و پیاده‌سازی پرازنده‌ها نسبت به طراحی اولیه آنها تغییر کرده‌است ولی عملگرهای بنیادی آنها همچنان به همان شکل باقی مانده‌است.
پردازنده‌های اولیه به عنوان یک بخش از سامانه‌ای بزرگ‌تر که معمولاً یک نوع رایانه‌است، دارای طراحی سفارشی بودند. این روش گران قیمت طراحی سفارشی پردازنده‌ها برای یک بخش خاص، به شکل قابل توجهی، مسیر تولید انبوه آنرا که برای اهداف زیادی قابل استفاده بود فراهم نمود. این استانداردسازی روند قابل ملاحظه‌ای را در عصر مجزای ابر رایانه‌های ترانزیستوری و ریز کامپیوترها آغاز نمود و راه عمومی نمودن مدارات مجتمعIC یا( Integrated Circuit) را سرعت فراوانی بخشید. یک مدار مجتمع، امکان افزایش پیچیدگی‌ها برای طراحی پردازنده‌ها و ساختن آنها در مقیاس کوچک را (در حد میلیمتر) امکان پذیر می‌سازد. هر دو فرآیند (کوچک سازی و استاندارد سازی پردازنده‌ها)، حضور این تجهیزات رقمی را در زندگی مدرن گسترش داد و آن را به فراتر از یک دستگاه خاص مانند رایانه تبدیل کرد. ریزپردازنده‌های جدید را در هر چیزی از خودروها گرفته تا تلفن‌های همراه و حتی اسباب بازی‌های کودکان می‌توان یافت.



مدت زمان انجام یک کار به‌وسیله رایانه، به عوامل متعددی بستگی دارد که اولین آنها، سرعت پردازشگر رایانه‌است. پردازشگر یک تراشه الکترونیکی کوچک در قلب کامپیوتر است و سرعت آن بر حسب مگاهرتز یا گیگاهرتز سنجیده می‌شود. هر چه مقدار این پارامتر بیشتر باشد، پردازشگر سریعتر خواهد بود و در نتیجه قادر خواهد بود، محاسبات بیشتری را در هر ثانیه انجام دهد. سرعت پردازشگر به عنوان یکی از مشخصه‌های یک کامپیوتر به قدری در تعیین کارآیی آن اهمیت دارد که معمولاً به عنوان یکی از اجزای تشکیل دهنده نام کامپیوتر از آن یاد می‌شود. تراشه پردازشگر و اجزای الکترونیکی که آن را پشتیبانی می‌کنند، مجموعا به عنوان واحد پردازش مرکزی یاCPU شناخته شده هست
واحد پردازش مرکزی واحد محاسباتی(ALU) و کنترلی(CU) رایانه‌است که دستورالعمل‌ها را تفسیر و اجرا می‌کند. رایانه‌های بزرگ و ریزرایانه‌های قدیمی بردهایی پر از مدارهای مجتمع داشته‌اند که عمل پردازش را انجام میداده‌اند. تراشه‌هایی که ریز پردازنده نامیده می‌شوند، امکان ساخت رایانه‌های شخصی و ایستگاه‌های کاری(Work Station) را میسر ساخته‌اند.
در اصطلاح عامیانهCPU به عنوان مغز رایانه شناخته می‌شود.
 
تاریخچه:
یش از ظهور اولین ماشین که به پردازنده‌های امروزی شباهت داشت؛ کامپوترهای مثل انیاک(‍‍‍‍‍انیاک) مجبور بودند برای اینکه کارهای مختلفی را انجام دهند دوباره سیم کشی شوند.این ماشین ها کامپیوتر هایی با برنامه ثابت نامیده می شوند. از آنجای که عبارت پردازنده عموما برای دستگاه هایی که برنامه های کامپیوتری را اجرا می کنند به کار می رود ، می توان کامپیوتر های برنامه ذخیره شده
 (stored-program computer) را به عنوان اولین پردازنده ها نام برد. ایده کامپیوتر های برنامه ذخیره شده در طراحیJ. Presper Eckert و John William برای کامپیوتر اینیاک ارائه شده بود ، ولی خیلی زود از طرح حذف گشت تا طرح سریع به اتمام برسد . در ۳۰ژوئن ۱۹۴۵قبل از اینکه اینیاک ساخته شود ، ریاضی دانی به نامJohn von Neumann یک مقاله با عنوان اولین پیش نویس گزارشEDVAC منتشر کرد. که این طرح کلی از اولین کامپیوتر برنامه ذخیره شده بود که سرانجام در آگوست ۱۹۴۹به اتمام رسید. EDVAC برای انجام تعداد خاصی از دستورالعمل ها طراحی شده بود. این دستورالعمل ها می توانستند ترکیب شوند و برنامه های مفیدی را رویEDVAC اجرا کنند. روشن است که برنامه هایی که برایEDVAC نوشته شده بودن روی حافظه ی سریع کامپیوتر ذخیره می شدند به جای سیم کشی کردن مشخص کامپیوتر . طراحیvon Neumann بر این محدودیت اینیاک ، که زمان و تلاش زیاد برای پیکربندی مجدد برای انجام کار جدید بود غلبه کرد . برنامه یا نرم افزار ی که بر رویEDVAC اجرا می شد می توانست به راحتی محتویات حافظه را تغییر دهد. در ابتداCPU ها به صورت اختصاصی به عنوان بخشی از یک دستگاه بزرگتر طراحی می شدند که گاهی بخشی از یک رایانه بودند. با این حال این روش سفارشی طراحی برای یک کاربرد خاص ، راه را برای تولید انبوه پردازنده های ساخته شده نا هموار می کرد. استاندارد سازی پردازنده ها با پیدایش ترانزیستور ها و میکرو کامپیوتر ها شروع شد و با ظهور آی سی ها شتاب بیشتری گرفت. آی سی ها این اجازه را می دادند کهCPU های پیچیده تر و با قواعد طراحی نانو متر تولید شوند. استانداردسازی و کوچک شدنCPU ها هر دو باعث افزایش حضور دستگاه های دیجیتال در زندگی مدرن در مقابل کاربرد محاسباتی خاص شدند. ریز پردازنده ها در هر جایی از ماشین ها تا تلفن های همراه و اسباب بازی های کودکان حضور دارند. هرچندvon Neumann به خاطر طراحیEDVAC خود شناخته شده است ، قبل از او افرادی مانندKonrad Zuse ایده های مشابهی را مطرح و پیاده سازی نموده بودند. اصطلاح معماری هارواردHarvard Mark که یک طراحی برنامه ذخیره شده که از نوار کاغذ های منگنه بجای حافظه های الکترونیکی استفاده می کرد ،قبل ازEDVAC تمام شده بود. تفاوت اصلی بین طراحی ون و معماری هاروارد فضای مشترک برای ذخیره دستورالعمل ها و داده ها در مقابل فضا های جدا گانه طراحی هاروارد بود. اغلبCPU های مدرن از طراحی ون پیروی می کنند ، اما المان هایی هم وجود دارند که معماری هاروارد پیروی می کنند. رله ها و لامپ های خلا که عموما به عنوان عناصر سوئیچینگ مورد استفاده قرار می گرفتند. یک کامپیوتر مفید به هزاران یا صدها هزار از این المان های سوئیچینگ نیاز دارد و سرعت کلی سیستم به سرعت این سوئیچ ها وابسطه است. کامپیوتر های لامپ خلا نزیرEDVAC تقریبا ۸ساعت بدون خرابی کار می کردند در حالی که کامپیوتر های رله ای مانند طراحی هاروارد خیلی زودتر با مشکل مواجه می شدند. در نهایتCPU های بر پایه لامپ خلا به دلیل سرعت قابل توجه و قابلیت اطمینان بیشتر بر هم نوعان خود پیروز شدند . اغلبCPU های سنکرون نسبت بهCPUهای مدرن با فرکانس کلاک کمتری در حد ۱۰۰Hz تا ۴MHz کار می کردند که این محدودیت به دلیل سرعت کم المان های سوئیچ بود.



ترانزیستورهای گسسته و مدارات مجتمع (واحد پردازش مرکزی(
پیچیدگی طراحی پردانده‌ها هم‌زمان با افزایش سریع فن آوری‌های متنوع که ساختارهای کوچک‌تر و قابل اطمینان تری را در وسایل الکترونیک باعث می‌شد، افزایش یافت. اولین موفقیت با ظهور اولین ترانزیستورها حاصل شد. پردازنده‌های ‍‍ترانزیستوریدر طول دهه‌های ۵۰و ۶۰میلادی زمان زیادی نبود که اختراع شده بود و این در حالی بود که آنها بسیار حجیم، غیر قابل اعتماد و دارای المانهای سوئیچینگ شکننده مانند لامپ‌های خلا و رله‌های الکتریکی بودند. با چنین پیشرفتی پردازنده‌هایی با پیچیدگی و قابلیت اعتماد بیشتری بر روی یک یا چندین برد مدار چاپی که شامل قسمت‌های تفکیک شده بودند ساخته شدند.
ریزپردازنده‌ها:
پیدایش ریز پردازنده‌ها در سال ۱۹۷۰به طور قابل توجهی در طراحی و پیاده سازی پردازنده‌ها تأثیر گذار بود. از زمان ابداع اولین ریزپردازنده (اینتل۴۰۰۴)در سال ۱۹۷۰و اولین بهره برداری گسترده از ریزپردازنده اینتل ۸۰۸۰ در سال ۱۹۷۴، این روند رو به رشد ریزپردازنده‌ها از دیگر روشهای پیاده سازی واحدهای پردازش مرکزی(CPU) پیشی گرفت، کارخانجات تولید ابر کامپیوترها و کامپیوترهای شخصی در آن زمان اقدام به تولید مدارات مجتمع با برنامه ریزی پیشرفته نمودند تا بتوانند معماری قدیمی کامپیوترهای خود را ارتقا دهند و در نهایت ریز پردازنده‌ای سازگار با مجموعه دستورالعمل‌ها ی خود تولید کردند که با سخت‌افزار و نرم‌افزارهای قدیمی نیز سازگار بودند. با دستیابی به چنین موفقیت بزرگی امروزه در تمامی کامپیوترهای شخصیCPUها منحصرا از ریز پردازنده‌ها استفاده می‌کنند.


منبع : نويسنده :علی فضلی  
ارسال کننده : نويسنده :علی فضلی  
تعداد بازدید : 9225 
ارسال نظر
نام شما
ایمیل
وب سایت  
 
شرح نظر  
پس از وارد کردن کد امنیتی دکمه ارسال را بزنید ( دو کلمه را با یک فاصله تایپ کنید )

 

آخرین اخبار

۱۴۰۱/۶/۲۷ دانلود رایگان فیلمهای آموزشی خود آموز PLC مشاهده مطلب ...
۱۳۹۹/۹/۲۳ دانلود رایگان فیلمهای خودآموز PLC و نرم افزارهای مرتبطDownload free PLC training videos and related software مشاهده مطلب ...
۱۳۹۶/۸/۱۶ ارسال مطلب از طریق کانال تلگرام و واتس آپ مشاهده مطلب ...
۱۳۹۵/۱۱/۲۳ مشاهده مطلب ...
۱۳۹۵/۹/۵ مطالب ما را از کانال تلگرام و واتس آپ پیگیری نمائید مشاهده مطلب ...
۱۳۹۵/۳/۲۲ ارسال مطالب بصورت فایل پیوست مشاهده مطلب ...
۱۳۹۵/۳/۱۸ خبر فوری راه اندازی کانال تلگرام مشاهده مطلب ...
۱۳۹۴/۱۲/۲۳ سخنی با کاربران گرامی مشاهده مطلب ...
۱۳۹۴/۷/۱۹ روش رفع خطا No license و پنجره خطا در Wincc Flexiable مشاهده مطلب ...
۱۳۹۴/۷/۱۹ نرم افزار کپی برداری و رایت و فرمت حافظه MMC ماشین PLC زیمنس سازگار با ویندوز سون مشاهده مطلب ...
۱۳۹۴/۷/۱۹ چاپ دوم کتاب کاربرد Step 7 در صنعت مشاهده مطلب ...
۱۳۹۴/۶/۵ یادمان باشد مشاهده مطلب ...
۱۳۹۴/۱/۱۶ تشکر و قدردانی از عزیزان کاربر تا تاریخ 29-12-93 مشاهده مطلب ...
۱۳۹۳/۱۱/۱۲ بهترین‌های فناوری هفته مشاهده مطلب ...
۱۳۹۳/۱۱/۲ واحد کنترل الکترونیک یا ECU مشاهده مطلب ...
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ 3G چیست چه می‌کند و چگونه باید از آن استفاده کنیم؟! مشاهده مطلب ...
۱۳۹۳/۱۰/۲۴ کوچکترین کیس کامپیوتری جهان: Amplicity مشاهده مطلب ...
۱۳۹۳/۱۰/۲۳ دوربینی برای عکاسی های میکروسکوپی مشاهده مطلب ...
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ بهترین‌های فناوری هفته مشاهده مطلب ...
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ آمــوزش پارتیشن بندی در وینــــدوز7 بــدون نرم افـــــزار مشاهده مطلب ...