-

بیم‌فورمینگ یا وای‌فای پرسرعت چگونه کار می‌کند ۱۳۹۳/۱۰/۵

ارسال به :
 
بیم‌فورمینگ یا وای‌فای پرسرعت چگونه کار می‌کند
نیما رفیعی

دستگاه‌هایی که beamforming را پشتیبانی می‌کنند، سیگنال‌های خود را در جهت هر کدام از کارخواه‌ها (یا همان کلاینت‌ها) متمرکز می‌کنند و در نتیجه انتقال داده‌ها به این گیرنده‌ها راحت‌تر و بهینه‌تر می‌شود.
فناوری Beamforming از آن دسته مفاهیم بسیار ساده است که با همه‌گیرشدنشان تعجب می‌کنیم که چرا تا به حال به ذهن کسی نرسیده بودند. در فناوری آشنای وای‌فای، سیگنال در یک ناحیه‌ی گسترده فرستاده می‌شد به این امید که به نقطه‌ی مورد نظر برسد. اما در این فناوری جدید، موج را روی نقطه‌ی مورد نظرمان متمرکز می‌کنیم تا احتمال رسیدن سیگنال به آن نقطه بالا برود.
اما گاهی اجرای ساده‌ترین ایده‌ها کار بسیار مشکلی از آب درمی‌آید، به خصوص در مرحله قیمت‌گذاری هنگام فروش در سطح خُرد. خوشبختانه Beamforming بالاخره در حال باز کردن جای خود در روترهای ۸۰۲/۱۱ای‌سی است. اما این فناوری دقیقاً چطور کار می‌کند؟
اول کمی به پیش‌زمینه این تکنیک اشاره کنیم. تکنیکbeamforming  یکی از ویژگی‌های اختیاری استاندارد قدیمی‌تر ۸۰۲/۱۱ان بوده اما موسسه‌ی مهندسان برق و الکترونیک یا همان IEEE که مرجع اصلی تعیین این استانداردها محسوب می‌شود، اشاره‌ی خاصی به نحوه‌ی دقیق پیاده شدن این گزینه نکرده بود. ممکن است روتری که خریده بودید از یک تکنیک خاص استفاده کند اما اگر کارت شبکه‌ی وایرلس لپ‌تاپ شما از سیستم دیگری استفاده می‌کرد، نمی‌توانستید از beamforming استفاده کنید.
بعضی شرکت‌ها کیت‌های از پیش آماده‌ی ۸۰۲/۱۱ان به مشتریان خود عرضه می‌کردند که مدل کیت سینمای خانگی وایرلس WNHDB3004 شرکت Netgear شاید بهترین نمونه این موارد بود. اما این سیستم‌ها معمولاً بسیار گران بودند و هرگز تاثیر چندانی بر بازار ابزارهای وایرلس نداشتند.
اما هنگامی که استاندارد ۸۰۲/۱۱ای‌سی عرضه می‌شد، موسسه‌ی مهندسان برق و الکترونیک دیگر اشتباه پیشین را تکرار نکرد. حالا شرکت‌هایی که دستگاه‌های روتر خود را با این استاندارد عرضه می‌کنند، نیاز نیست گزینه‌ی beamforming را در محصولات خود بگنجانند، اما در صورت استفاده از این روش باید آن را به روش خاصی که مورد نظر IEEE است انجام دهند. حالا می‌توان اطمینان حاصل کرد که محصولات وایرلس تمام شرکت‌ها به راحتی و بدون مشکل بر یکدیگر منطبق هستند و می‌توان روش beamforming را بین آن‌ها به راه انداخت. اگر یک دستگاه (مثل یک روتر) از روش beamforming پشتیبانی کند اما دستگاهی دیگر (مانند کارت شبکه‌ی وایرلس روتر شما) از آن پشتیبانی نکند، همچنان این دو دستگاه با یکدیگر کار می‌کنند و تنها مشکل این خواهد بود که نمی‌توانید با استفاده از این دو دستگاه از این فناوری خاص استفاده کنید.
فناوری beamforming می‌تواند میزان تاثیر پهنای باند وایرلس شما را به میزان چشمگیری افزایش دهد و می‌تواند برد شبکه‌ی وایرلس‌تان را نیز بیشتر کند. در نتیجه، پخش کردن ویدیوها، کیفیت صدا و دیگر انتقالات داده متکی بر پهنای بند تا حدود زیادی بهبود می‌یابند.
این تکنیک با استفاده از فرستنده‌ها و گیرنده‌هایی ممکن شده که از فناوری موسوم به مایمو (چند ورودی، چند خروجی) استفاده می‌کنند. در این فناوری، داده‌ها با استفاده از چندین آنتن فرستاده شده و دریافت می‌شوند تا از این طریق توان عملیاتی و برد ارسال داده‌ها افزایش پیدا کند. فناوری مایمو اولین بار در استاندارد ۸۰۲/۱۱ان به کار رفت و در استاندارد ۸۰۲/۱۱ای‌سی نیز ویژگی مهمی محسوب می‌شود.
اما beamforming چطور کار می‌کند؟ روترهای وایرلس (یا نقاط دسترسی یا همان اکسس پوینت‌ها) و کارت شبکه‌های وایرلس که از این روش پشتیبانی نمی‌کنند، داده‌ها را تقریباً به تمامی جهت‌ها می‌فرستند، درست مثل لامپی که از سقف آویزان است و چیزی جلوی پراکنده شدن نورش به اطراف را نمی‌گیرد. حباب لامپ (فرستنده) نور (داده‌ها) را به تمام جهات می‌فرستد. اما دستگاه‌هایی که beamforming را پشتیبانی می‌کنند، سیگنال‌های خود را در جهت هر کدام از کارخواه‌ها (یا همان کلاینت‌ها) متمرکز می‌کنند و در نتیجه انتقال داده‌ها به این گیرنده‌ها راحت‌تر و بهینه‌تر می‌شود. فرض کنید دور حباب لامپ (روتر وایرلس) را با یک صفحه پوشانده‌اید تا نور (داده) بی‌جهت در فضا در هوا منتشر نشود. حالا سوراخ‌هایی در صفحه ایجاد کنید که اشعه‌های متمرکز نور از این سوراخ‌ها به سمت اشیایی بروند که شما می‌خواهید، یعنی کلاینت‌های وای‌فای شما.
اگر کلاینت وای‌فای نیز beamforming را پشتیبانی کند، روتر و کلاینت می‌توانند به تبادل اطلاعات در مورد مکان یکدیگر بپردازند تا از این طریق مسیر بهینه‌ی سیگنال مشخص شود. هر دستگاهی که سیگنال‌های خود را با این روش بفرستد beamformer خوانده می‌شود و نام دستگاه‌هایی که این سیگنال‌ها را دریافت می‌کنند beamformee است.
همان طور که در بالا اشاره شد پشتیبانی از beamforming یک ویژگی اختیاری استاندارد ۸۰۲/۱۱ای‌سی است و هر شرکتی که محصولاتی با این استاندارد تولید می‌کند باید تکنیک خاص مورد نظر IEEE را در آن لحاظ کند. اما این شرکت‌ها می‌توانند علاوه بر تکنیک خاص مورد نظر، تکنیک‌های دیگر beamforming را نیز در دستگاه‌های تولیدی خود بگنجانند.
سیستم Beamforming+ متعلق به شرکت Netgear مجموعه‌ای از تکنیک‌های beamforming تعریف‌شده در استاندارد ۸۰۲/۱۱ای‌سی است و در نتیجه با هر دستگاه دیگری که مطابق این استاندارد ساخته شده و از beamforming پشتیبانی می‌کند مطابقت دارد. از طرف دیگر سیستم Beamforming+ مستلزم این نیست که دستگاه کلاینت شما از این تکنیک پشتیبانی کند و در نتیجه می‌تواند با ساختن زوج‌هایی بین هر روتر Netgear (به ویژه مدل‌های R6300، R6200 و R6250) با هر دستگاه وای‌فای ۵ گیگاهرتزی دست به تقویت و بهینه‌سازی شبکه‌ی خود بزند. علاوه بر این روتر R7000 Nighthawk این شرکت از beamforming در شبکه‌های ۲/۴ گیگاهرتزی نیز پشتیبانی می‌کند.
صدالبته شرکت Netgear تنها تولیدکننده‌ی روتر نیست که از beamforming پشتبانی می‌کند. این تکنیک به مرور در حال تبدیل شدن به ویژگی مشترک تمام روترهای وای‌فای و نقاط دسترسی است. اگر می‌خواهید روتری تهیه کنید که از این تکنیک پشتیبانی می‌کند مشخصات روی جعبه یا در وب‌سایت تولیدکننده‌ی محصول را نگاه کنید. در حال حاضر روترهای Linksys EA6900، D-Link DIR-868L و Trendnet TEW-812DRU نیز به خوبی از این سیستم سود می‌برند.
منبع تک نویس:


 
 
منبع : تک نویس 
ارسال کننده : نیما رفیعی 
تعداد بازدید : 3101 
ارسال نظر
نام شما
ایمیل
وب سایت
 
شرح نظر
پس از وارد کردن کد امنیتی دکمه ارسال را بزنید ( دو کلمه را با یک فاصله تایپ کنید )

 

آخرین اخبار

۱۴۰۱/۶/۲۷ دانلود رایگان فیلمهای آموزشی خود آموز PLC مشاهده مطلب ...
۱۳۹۹/۹/۲۳ دانلود رایگان فیلمهای خودآموز PLC و نرم افزارهای مرتبطDownload free PLC training videos and related software مشاهده مطلب ...
۱۳۹۶/۸/۱۶ ارسال مطلب از طریق کانال تلگرام و واتس آپ مشاهده مطلب ...
۱۳۹۵/۱۱/۲۳ مشاهده مطلب ...
۱۳۹۵/۹/۵ مطالب ما را از کانال تلگرام و واتس آپ پیگیری نمائید مشاهده مطلب ...
۱۳۹۵/۳/۲۲ ارسال مطالب بصورت فایل پیوست مشاهده مطلب ...
۱۳۹۵/۳/۱۸ خبر فوری راه اندازی کانال تلگرام مشاهده مطلب ...
۱۳۹۴/۱۲/۲۳ سخنی با کاربران گرامی مشاهده مطلب ...
۱۳۹۴/۷/۱۹ روش رفع خطا No license و پنجره خطا در Wincc Flexiable مشاهده مطلب ...
۱۳۹۴/۷/۱۹ نرم افزار کپی برداری و رایت و فرمت حافظه MMC ماشین PLC زیمنس سازگار با ویندوز سون مشاهده مطلب ...
۱۳۹۴/۷/۱۹ چاپ دوم کتاب کاربرد Step 7 در صنعت مشاهده مطلب ...
۱۳۹۴/۶/۵ یادمان باشد مشاهده مطلب ...
۱۳۹۴/۱/۱۶ تشکر و قدردانی از عزیزان کاربر تا تاریخ 29-12-93 مشاهده مطلب ...
۱۳۹۳/۱۱/۱۲ بهترین‌های فناوری هفته مشاهده مطلب ...
۱۳۹۳/۱۱/۲ واحد کنترل الکترونیک یا ECU مشاهده مطلب ...
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ 3G چیست چه می‌کند و چگونه باید از آن استفاده کنیم؟! مشاهده مطلب ...
۱۳۹۳/۱۰/۲۴ کوچکترین کیس کامپیوتری جهان: Amplicity مشاهده مطلب ...
۱۳۹۳/۱۰/۲۳ دوربینی برای عکاسی های میکروسکوپی مشاهده مطلب ...
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ بهترین‌های فناوری هفته مشاهده مطلب ...
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ آمــوزش پارتیشن بندی در وینــــدوز7 بــدون نرم افـــــزار مشاهده مطلب ...